tirsdag 21. november 2023 14:15

Transportministeren tog pulsen på branchens bekymringer

Knap 200 mennesker var i går samlet hos Thortrans A/S i Randers, da Transportministeren og ITD stod i spidsen for endnu en forrygende debataften. Der var mange konkrete spørgsmål til ministeren fra de fremmødte – om alt lige fra krav til akselafstande til urimelige regler for statsstøtte i transportsektoren.

Hallen var fuld af glade gæster, da Transportminister Thomas Danielsen (V) og ITD’s adm. direktør, Stefan K. Schou, i går gik på scenen hos Thortrans i Randers. 

 

Fra det grønne rampelys kom Transportministeren omkring flere af de emner, der lige nu fylder mest i transportbranchen. Aftenens gæster havde mange interessante spørgsmål med til ministeren, og flere af dem bad ham forklare eller forholde sig til helt konkrete regler, der ikke synes at give mening i vognmandens hverdag. 

 

Opråb om urimelige regler

Aftenens værter fra Thortrans indledte debatten med et meget relevant spørgsmål til ministeren, da de satte fokus på urimeligheden i, at transport- og landbrugssektoren er underlagt særregler for de minimis-støtte. Nogle særregler, der medfører, at disse sektorer blot kan tildeles det halve i de minimis-støtte, sammenlignet med andre sektorer.

 

”Er det ikke en sag, du kan bringe op for dine europæiske kollegaer?”, lød spørgsmålet fra Niels Erik Nielsen, der er HR-chef i Thortrans.

 

Her kunne Transportminister Thomas Danielsen glædeligt fortælle, at han er helt enig og derfor faktisk allerede har haft problemstillingen oppe blandt sine europæiske transportministerkollegaer. For som ministeren selv sagde til aftenens forsamling: ”Det giver ingen mening, at transportsektoren er underlagt særregler”.

 

Ministeren gik endda et skridt videre og kunne meddele aftenens deltagere, at om end han ikke kunne love noget, så er det hans klare overbevisning, at han rent faktisk vil lykkes med at få strømlinet de minimis-reglerne, så transportsektoren selvfølgelig stilles på lige fod med andre brancher.

 

Akselafstande spænder ben i branchen

Vægt og dimensioner var yderligere et emne, der fyldte i aftenens debat. En af de fremmødte udtrykte sin bekymring for de kommende krav til akselafstande, der er en del af den nye bekendtgørelse for vægt og dimensioner, der præsenteres inden længe.

 

Her fremhævede ministeren det udførlige høringssvar, ITD har indgivet på området, der netop har været med til at gøre ham opmærksom på, hvad der er vigtigst for branchen. Thomas Danielsen fortalte, at han gør sit bedste for at imødekomme disse ønsker, men at reglerne for akselafstande og totalvægt i den kommende bekendtgørelse skyldes, at infrastrukturen skal kunne bære det.

 

Efter en god debat i plenum gik Transportministeren rundt blandt de fremmødte og fik endnu flere ting noteret på blokken, som han kunne tage med sig hjem til ministerkontoret.

 

Allerede i morgen går det løs igen, når Transportministeren og ITD besøger Køge. ITD sørger for aftensmad og en god dialog med ministeren – så tilmeld dig her.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >