fredag 25. oktober 2019 14:36

ITD: Spirituskørsel er uacceptabelt

Knap 4.000 personer er siden 2009 blevet anholdt og sigtet for at have kørt spirituskørsel mindst tre gange, viser nye tal, som DR Nyheder har fået fra Rigspolitiet. Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, ITD, finder spirituskørsel helt uacceptabelt og foreslår, at der i kombination med alkoholpolitikker på virksomhederne, digitale løsninger som alkolåse og alkobomme også ses på andre tiltag som for eksempel screening og behandling for misbrug samt fælles europæiske regler for området.

Alkohol og kørsel er en helt uacceptabel kombination, og i ITD, som repræsenterer den tunge vejgodstransport, er chauffører, der ikke forstår den skelnen, diskvalificeret til erhvervet. De tunge lastbiler kan forårsage voldsomme ulykker, hvis der er en påvirket chauffør bag rattet, og derfor opfordrer man i ITD også virksomhederne til at indføre sikkerheds- og alkoholpolitikker, der sender et klart signal til medarbejderne om, at alkohol og kørsel ikke tolereres.

- Det handler ganske enkelt om menneskeliv, og netop derfor skal vi i det professionelle transporterhverv gøre alt, hvad vi kan, for at skabe tryghed og sikkerhed på vejene. For transportvirksomhederne handler det blandt andet om at indføre ordentlige sikkerhedspolitikker med et klart budskab om, at man som professionel chauffør IKKE blander sit erhverv sammen med alkohol, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling, og understreger, at det er noget, som transportvirksomhederne allerede har stort fokus på.

Herudover bør man også se på andre tiltag, som kan være med til at reducere og i bedste fald eliminere alvorlige ulykker forårsaget af spirituskørsel. Det gælder for eksempel alkolåse og alkobomme.

- Teknologi som alkolåse og alkobomme, som man bruger ved færgeterminaler i Sverige, vil også kunne hjælpe til at gøre vejene sikrere. Det er håndgribelige og virksomme løsninger, og vi ved, at flere transportvirksomheder allerede har indført alkolåse i enten hele eller dele af deres vognpark, siger Jørn-Henrik Carstens.

Men når det drejer sig om knap 4.000 personer, som gentagne gange er taget for spirituskørsel, vil det også være relevant at undersøge, om der skal andre løsninger til - for eksempel screening og behandling for alkoholmisbrug.

- Spirituskørsel skal ikke forekomme, og gentagen spirituskørsel skal slet ikke. Ikke desto mindre sker det, og derfor kunne det være en god ide at se på, om der er brug for at bringe screening for alkoholmisbrug og tiltag målrettet behandling i spil, hvis det er misbrug, der er baggrund for problemerne, foreslår Jørn-Henrik Carstens.

Spirituskørsel er også et europæisk anliggende, og trafikken og godstransporten er jo grænseoverskridende. Derfor bør man i EU arbejde tæt sammen med bilproducenter og transportorganisationerne, så man sammen kan få alkoholen helt væk fra det europæiske vejnet.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >