onsdag 25. september 2019 14:58

ITD: Ingen hjælp fra beskæftigelsesministeren mod bøllemetoder fra 3F

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard gav i dag en begmand til 3F for brug af hårdhændede midler for at presse medarbejdere til at melde sig ind i fagforeningen, men der var ingen konkret hjælp at hente for de medarbejdere, der rammes af 3F’s bøllemetoder.

Beskæftigelsesministeren var i dag kaldt i samråd, efter at det for nylig kom frem, at en midlertidigt ansat medarbejder i Københavns Lufthavn blev truet af to 3F’ere til at melde sig ind i deres fagforening. Det på trods af, at den ansatte allerede var medlem af en anden faglig organisation og ønskede at fortsætte i denne. Beskæftigelsesministeren gav i dag en begmand til 3F og erklærede, at 3F skal rydde op. Ud over et møde med DA og FH bebudede beskæftigelsesministeren dog ingen ændringer, og ITD frygter, at metoderne – som også er velkendte i transportbranchen – fortsætter.  

 

- Sagen fra Københavns Lufthavn er et typisk eksempel på 3F’s metoder. Desværre oplever vi også i vognmandserhvervet, at 3F’s voldsomme adfærd er i direkte modstrid med den frie organisationsret. Vi havde håbet på, at beskæftigelsesministeren i dag ville redegøre for, hvordan han vil sikre, at sådanne hændelser ikke sker igen. Det skete ikke. Beskæftigelsesministerens eneste handling er, at han nu vil indkalde DA og FH til et møde om sagen, og at han vil lade parterne styre selvstændigt. Vi får med andre ord intet opgør med 3F’s barske metoder, som jo ellers åbenlyst er udemokratiske og utidssvarende, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD og ITD Arbejdsgiver, som organiserer arbejdsgivere inden for vejgodstransportområdet, har på flere områder problemstillingen inde på livet. ITD Arbejdsgiver har overenskomst med Krifa, hvori der indgår regler om løn, pension, feriedage med mere. På trods af dette bliver arbejdsgiverforeningens medlemmer alligevel udsat for voldsomme konflikter og grove metoder.

 

- Flere af vores medlemmer har set sig tvunget over på en 3F-overenskomst på trods af, at deres medarbejdere jo allerede var overenskomstdækkede. Den praksis er godkendt af Arbejdsretten, udelukkende fordi vores lønmodtagerpart, Krifa, ikke er med i samme hovedorganisation som 3F. Det er nogle voldsomme kampe, der foregår derude, og vores medlemmer bliver reelt truet på at kunne opretholde deres levebrød - og arbejdspladser til deres medarbejdere. Vi havde håbet på forståelse og hjælp fra beskæftigelsesministeren. Det fik vi og de berørte partner ikke i dag, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.

 

Beskæftigelsesministeren vil nu invitere DA og FH til en kop kaffe, hvor man skal drøfte rammevilkårene omkring den danske model. ITD hilser dette møde velkommen. Den danske model trænger helt enkelt til en opdatering, så den er tidssvarende og tilpasset det moderne arbejdsmarkeds behov, men undrer sig over, at kun DA og FH inviteres med.

 

- Vi vil gerne kvittere for beskæftigelsesministerens melding om et møde, hvor man skal drøfte rammevilkårene omkring den danske model. Vi vil dog klart opfordre til, at alle arbejdsmarkedets parter bliver inviteret til forhandlingsbordet, så man kommer fra start uden demokratisk underskud og når hele vejen rundt om udfordringerne, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >