ITD: Vejpakken er ikke klar til vedtagelse endnu
Copyright: Colourbox.dk
Mødet er det sidste rådsmøde under det bulgarske EU-formandskab, inden Østrig overtager formandskabet den 1. juli 2018. På rådsmødedagsordenen er igen - og helt som ventet - EU-Kommissionens vejpakke. Det bulgarske formandskab har kæmpet for at samle opbakning til en række kompromisforslag på de mest vanskelige forslag i vejpakken: Udstationering, cabotage, kombineret transport og køre- og hviletid.
Med al sandsynlighed vil det dog ikke lykkes for Bulgarien at samle EU-medlemslandene om et forhandlingsresultat her og nu. Østrig må så overtage stafetten. De har annonceret, at de vil indkalde til rådsmøde igen i oktober.
Når det ikke lykkes et ellers ivrigt bulgarsk formandskab at skabe konsensus i vejpakkeforhandlingerne, skyldes det ikke mindst, at landene i den såkaldte ”Vejalliance” herunder Danmark er helt enige om, at de forslag, der er fremlagt fra det bulgarske formandskab, ikke vil bidrage til mere fair regler, end dem der gælder i dag.
Man er mildt sagt ikke imponerede over de bulgarske kompromisforslag, og vejalliancen peger samlet på, at vejpakken på ingen måde er klar til konsensus på juni-rådsmødet.
I ITD er vi da også helt enige i, at vejpakken ikke er klar til vedtagelse endnu. På en række væsentlige områder er vi nemlig heller ikke enige i de kompromisforslag, der er fremlagt af Bulgarien.
Udstationering: Internationale transporter skal ikke omfattes af udstationeringsdirektivet
Hovedtemaet i vejpakkeforhandlingerne har gennem det sidste år været, om og eventuelt hvornår en chauffør skal være omfattet af udstationeringsreglerne. EU-landene er især splittede i forhold til, hvornår og i hvilket omfang international kørsel skal omfattes. En vigtig drøftelse herunder har været, om der skal være en undtagelsesperiode for udstationering på transportområdet, hvor lang en sådan periode skal være, samt om hviletiden skal regnes med.
Bulgarien har nu foreslået en undtagelsesperiode for udstationering på 7 sammenhængende dage inden for en kalendermåned for de internationale transporter og en undtagelsesperiode for udstationering på 3 sammenhængende dage for cabotagekørsel.
ITD er stærk modstander af Kommissionens oprindelige forslag om udstationering på internationale transporter. Præmissen for udstationering gælder efter vores opfattelse ikke for eksportchaufførerne. Kommissionens forslag vil være en meget stor administrativ byrde for virksomhederne. Samtidig vil det være nærmest umuligt for myndighederne at kontrollere og håndhæve.
ITD støtter dermed heller ikke det forslag, der er lagt frem fra det bulgarske formandskab om at indføre udstationering på de internationale transporter med en undtagelsesperiode for udstationering på 7 sammenhængende dage.
Cabotage: Cabotage skal omfattes af udstationeringsdirektivet og kontrollen øges markant
Et andet vigtigt tema, som også skal drøftes på rådsmødet, er, i hvilken udstrækning cabotagekørsel skal være omfattet af udstationeringsreglerne, i hvor lang en periode der må køres cabotage efter en international kørsel, og om der skal introduceres en karensperiode inden næste cabotageoperation.
Et forslag fra formandskabet går på at fastholde de nuværende cabotageregler med introduktion af en karensperiode på 2 dage mellem cabotageoperationer. Formandskabet ønsker altså ikke som Kommissionen, at cabotagekørsel skal være omfattet af udstationeringsdirektivet fra dag 1.
I forhold til cabotage har ITD længe set et behov for større klarhed om reglerne, ens fortolkning og implementering i EU-medlemslandene samt øget håndhævelse og kontrol. ITD støtter derfor Kommissionens oprindelige forslag om, at cabotage omfattes af udstationering, samt at kontrollen med cabotage øges betragteligt.
Når der udføres national transport, det vil sige cabotage eller det nationale vejben i en kombineret transport, kan der argumenteres for, at udenlandske virksomheder er i direkte konkurrence med nationale virksomheder. ITD er således ikke enige i kompromisforslaget fra det bulgarske formandskab, som ikke ønsker, at de første dage af cabotage skal være omfattet af udstationeringsdirektivet.
ITD støtter også Kommissionens oprindelige forslag med en ny definition for cabotage, hvor der fokuseres på antal dage - ikke antal ture. Det vil skabe klarhed om reglerne, ligesom det vil bidrage til, at reglerne kan kontrolleres mere effektivt. Heller ikke her er vi enige i det bulgarske kompromisforslag.
Køre- og hviletid: 4-ugers ramme for køre- og hviletid og adgang til ugehvil i førerhuset
På køre- og hviletidsområdet foreslår Bulgarien, at den ugentlige hviletid skal organiseres inden for en ramme på 4 uger. Og at kompensation for et reduceret hvil skal afholdes inden 4 uger.
Bulgarien forslår også, at transportvirksomheden skal pålægges at organisere arbejdet, så chaufføren skal kunne komme ”hjem” hver 6. uge. ”Hjem” foreslås her defineret som virksomhedens ”operational centre” eller chaufførens hjemadresse, men fastholder muligheden for, at chaufføren kan vælge et andet overnatningssted. Kommissionen foreslog oprindeligt hver 3. uge uden at definere ”hjem” nærmere.
I forhold til mulighed for overnatning i førerhuset forslår formandsskabet en undtagelsesregel, der gør det lovligt at overnatte i førerhuset, indtil der er tilstrækkeligt med ”egnede” rasteområder etableret i EU.
Formandsskabet ønsker også, at overnatning i førerhus skal være lovligt, hvis der er tilstrækkelige øvrige faciliteter til stede ved dedikerede rastepladser (”den engelske model”).
I ITD ønsker vi, at der på køre- og hviletidsområdet opereres med en konsekvent 4-ugers ramme for så vidt angår både kompensation og adgangen til at komme ”hjem”. Det både af hensyn til balancen i chaufførens arbejdsliv og den praktiske planlægning.
ITD støtter også adgangen til at afholde ugehvil i førerhuset efter den britiske model, hvor lastbilen er parkeret på en rasteplads med egnede faciliteter. Overordnet er vi dog på køre- og hviletidsområdet heller ikke på linje med det bulgarske forslag.
ITD arbejder fortsat hårdt på at sikre fælles europæiske løsninger for transporterhvervet
Forhandlingerne kommer til at pågå i mange måneder endnu, og der vil komme endnu flere kompromisforslag på bordet.
I ITD arbejder vi fortsat offensivt og konstruktivt på at sikre fælles løsninger for vores erhverv, der vil kunne få støtte i hele EU. Forhandlingsforløbet viser med al tydelighed, at det ikke er nogen nem opgave. Vi håber dog fortsat på, at den kommende endelige vejpakke vil sikre klart forbedrede fælles regler på transportområdet, der vil kunne samle EU-medlemslandene. Vi har hårdt brug for stærke, fælles rammevilkår fra EU, der understøtter vores virksomheder, og som stiller Danmark stærkt i den internationale konkurrence.
Det kræver klare, entydige regler for alle virksomheder i EU, så virksomhederne ved, hvilke regler de skal rette sig efter. Det kræver regler, der regulerer hensigtsmæssigt i alle dele af branchen og samtidig understøtter effektiv planlægning af transporterne. Det kræver, at reglerne bliver fortolket ens i EU-landene. Endelig kræver det, at reglerne kan håndhæves, og - ikke mindst - at håndhævelsen sker effektivt.
Særlig effektiv håndhævelse af reglerne er og bliver meget afgørende. Det nytter jo ikke noget at lave nye regler, hvis reglerne ikke bliver kontrolleret og håndhævet.
I fremtiden må og skal der investeres endnu mere i effektiv kontrol i EU. Hvis det endelig vejpakkeresultat ikke kan indfri det, så kan hele forhandlingsforløbet have været omsonst.