torsdag 24. oktober 2019 14:32

Transportbranchen koordinerer igen indsatsen for at få samlet færdselsområdet i én myndighed

En samlet transportbranche har i dag rettet henvendelse til justitsminister Nick Hækkerup og transportminister Benny Engelbrecht med et meget klart budskab til den nye regering: Drop ikke planerne om at overflytte opgaverne med afvikling af køreprøver, administration af kørekort, førerkort og særtransporttilladelser fra politiet til Færdselsstyrelsen, men fasthold beslutningen til gavn for en enklere og mere helhedsorienteret administration af området.

ITD, 3F Transport, Dansk Erhverv, Dansk PersonTransport, DI Transport, DTL Danske Vognmænd og SLD har i et fælles brev henvendt sig til transportministeren og justitsministeren med ønsket om, at de to ministerier fastholder den overflytning af opgaverne med afvikling af køreprøver, administration af kørekort, førerkort og særtransporttilladelser fra politiet til Færdselsstyrelsen, som den foregående regering meget fornuftigt igangsatte tidligere på året. Håbet er nu, at en samlet transportbranche repræsenteret fra både arbejdsgiver- og arbejdstagerside vil få regeringen til at lytte.


- Både ITD og andre transportorganisationer har i årevis kæmpet for at få færdselsområdet samlet i én og samme myndighed med henblik på at samle ekspertisen og sikre en mere smidig og enkel sagsgang. Et væsentligt argument for dette er blandt andet, at én samlet færdselsmyndighed vil frigøre ressourcer til politiet, så de kan tage sig af mere presserende politiopgaver fremfor de administrative og praktiske, som fint kan varetages af embedsmændene i Færdselsstyrelsen. Derfor er det meget skuffende, at den nye regering har valgt at skrinlægge overflytningen, og med vores fælles henvendelse håber vi, at regeringen vil lytte og finde midler til overflytningen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.


Overflytningen af færdselsområdet giver mulighed for en tiltrængt modernisering og digitalisering af de forskellige sagsområder. Transportorganisationernes forslag til ressortomlægninger omfatter den målrettede vejsidekontrol af erhvervskøretøjer, køreprøver, udstedelse og administration af kørekort, administration af førerkort (takografkort) samt behandling af ansøgning og udstedelse af tilladelser til særtransport.

 

- I transportorganisationerne forstår vi ikke regeringens prioritering. Den er et klart tilbageskridt i forhold til at sikre effektiv kontrol og administration af erhvervstransportområdet, og det burde være sund fornuft, at lovgivning, de udførende aktiviteter og kontrollen samles i samme styrelse under samme ministerium, hvis man vil sikre den bedste og mest smidige kontrol, slutter Carina Christensen.


ITD og de øvrige transportorganisationer håber nu på, at der kan dannes bred politisk opbakning til forslaget.

SENESTE ITD NYT
fredag 06. december 2019

A7 ved Hamborg er lukket i weekenden

Efter fem års arbejde er støjbeskyttelsestunnelen ved Hamburg-Schnelsen afsluttet. Tunnelen er lukket fra fredag den 6. december 2019 klokken 22 til mandag den 9. december klokken 05.

A7 ved Hamborg er lukket i weekenden >
fredag 06. december 2019

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord >
torsdag 05. december 2019

Færdselsstyrelsen udsender en række faktaark om alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer

Færdselsstyrelsen er nu klar med de lovede faktaark. Materialet indeholder otte forskellige faktaark med eksempler på typiske alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer samt en guide til chauffører om kontrol af køretøjet/vogntoget forud for kørslen. I faktaarkene kan man se, hvornår en fejl og mangel efter Færdselsstyrelsens opfattelse vil være at anse som en alvorlig sikkerhedskritisk fejl og mangel og dermed være omfattet af det forhøjede bødeniveau.

Færdselsstyrelsen udsender en række faktaark om alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close