tirsdag 12. februar 2019 11:19

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen i december 2018 kom med sit udspil.

 

Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 

- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.

 

Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 

Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.

 

Det britiske forslag kan ses her.

 

 

SENESTE ITD NYT
mandag 16. september 2019

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

- Vejdirektoratet og Transport- og Boligministeriet går fuldstændig uden om den arbejdsgruppe, som i flere år har arbejdet tæt sammen om overhalingsforbud for lastbiler. Vi er end ikke blevet orienteret på forhånd, lyder det fra flere transportorganisationer, herunder Dansk Erhverv, DI Transport, DTL, ITD og SLD som reaktion på, at der skal indføres overhalingsforbud for lastbiler på yderligere 270 kilometer motorvej.

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler >
torsdag 12. september 2019

ITD: 3F’s foreningstvang og bøllemetoder er særdeles velkendte i vognmandserhvervet

I ITD, Brancheorganisation for danske vejgodstransport, og ITD Arbejdsgiver kommer det ikke som nogen overraskelse, at 3F med hårdhændede midler forsøger at presse medarbejdere til at melde sig ind i foreningen. Situationen er velkendt i vognmandserhvervet, hvor ITD og ITD Arbejdsgivers medlemmer også oplever 3F’s voldsomme fremfærd, og hvor regeringen nu vil give 3F monopol på transportoverenskomster.

ITD: 3F’s foreningstvang og bøllemetoder er særdeles velkendte i vognmandserhvervet >
tirsdag 10. september 2019

ITD inviterer til køre- og hviletidsuddannelse i Padborg

ITD holder køre- og hviletidskursus den 25. september 2019 i Padborg.

ITD inviterer til køre- og hviletidsuddannelse i Padborg >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close