fredag 18. januar 2019 14:33

ITD: Ingen overraskelse at regeringen agter at støtte EU-Kommissionen og ikke vognmændene i sagen mod Post Danmark

Fremfor at støtte de danske vognmænds kamp for fair og lige konkurrence i transporterhvervet melder regeringen nu, at den agter at bakke op om EU-Kommissionen i den sag om ny ulovlig statsstøtte til Post Danmark, som ITD og Danske Fragtmænd har anlagt ved EU-Domstolen. Regeringens melding kommer på ingen måde bag på ITD, som ufortrødent vil fortsætte kampen mod den statsejede post- og logistikgigant.

Af et offentligt notat fra Transport- Bygnings- og Boligudvalget fremgår det, at regeringen agter at støtte EU-Kommissionen i den sag om ulovlig statsstøtte, som ITD og Danske Fragtmænd anlagde ved EU-domstolen i September 2018. I notatet anføres det, at grunden til regeringens interesse i at bakke op om EU-Kommissionen er, at statsstøtten til Post Danmark på 1,683 milliarder svenske kroner er en forudsætning for, at Post Danmark kan gennemføre den nødvendige transformation af virksomheden.

 

Beslutningen om at regeringen vil intervenere i sagen til fordel for EU-Kommissionen, kommer på ingen måde bag på ITD.

 

-  Den danske stat er medejer af Post Nord, som ejer Post Danmark, og derfor er det forventeligt, at regeringen nu melder, at den agter at støtte EU-Kommissionen i den domstolssag, som ITD og Danske Fragtmænd har anlagt vedrørende ulovlig statsstøtte til Post Danmark. Vi forventer også, at den svenske regering, som også er medejer, intervenerer til støtte for EU-Kommissionen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD og Danske Fragtmænd har anlagt sagen for at få sat en stopper for ny statsstøtte til Post Danmark og for at komme den unfair konkurrence fra det store statsejede selskab til livs.

 

-  I denne her sag er der ingen tvivl om, at vi er oppe mod stærke kræfter. Regeringen vil gå meget langt for at beskytte sine aktiver. Vi vil omvendt have sat en stopper for den unfair konkurrence fra Post Danmark. Et statsstøttet selskab har ikke noget at gøre i et marked, der i forvejen er udsat for benhård konkurrence. Vi er i gang med den juridiske proces, og nu ruller boldene fra begge sider, siger Carina Christensen. 

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >