fredag 22. november 2019 13:18

ITD: Højere afgift på generationsskifte vil koste arbejdspladser og vækst

Regeringen vil øge afgiften på generationsskifte fra 6 til 15 procent. Det er den største regning, der er udskrevet til erhvervslivet i årevis, og den vil især ramme de mange familieejede virksomheder, der bidrager til at skabe vækst, arbejdspladser og et Danmark i bedre balance. Nu opfordrer ITD lovgiverne til at tænke sig meget grundigt om, inden de stemmer for et forslag med så vidtgående konsekvenser.

Skatteministeren fremlagde i onsdags et lovforslag, der hæver afgiften på generationsskifte til 15 procent, selvom den tidligere regering i 2016 vedtog, at afgiften skulle være 5 procent i 2020. 5 procent-satsen blev vedtaget, fordi regeringen udvidede omfanget af det, man fastsætter værdien af virksomheden ud fra. Dermed ville man tage en mindre andel, men af en større kage.

Med det nye lovforslag lægger den socialdemokratiske regering nu op til at tage en større andel af den nu større kage, og det kommer til at ramme de familieejede virksomheder hårdt.

- Blandt vores medlemsvirksomheder står mange lige nu over for et generationsskifte, og de vil blive ramt hårdt, hvis regeringens forslag, som indebærer mere end en fordobling af afgiften for generationsskifte, går igennem, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Dertil kommer, at virksomhederne allerede har betalt skat af pengene én gang.

- Det her er en lige lovlig smart måde at inddrive flere skatter fra virksomhederne på, og man skal bare huske, at det er penge, der er betalt skat af én gang. Herudover gør politikerne også klogt i at erindre, at når man gør det dyrere at drive virksomhed i Danmark, så bliver der skabt færre danske arbejdspladser, og det her kommer helt sikkert til at koste danske arbejdspladser hos de tusindvis af familievirksomheder, der har skabt op mod 100.000 arbejdspladser i Danmark.

Men lovforslaget gør det ikke kun dyrere at gennemføre et generationsskifte. Familievirksomhederne befinder sig i en meget usikker retstilstand, hvor ikke engang deres revisor kan beregne afgiften på forhånd. I 2015 indførte den daværende regering, at en virksomheds "goodwill" og andre teoretiske værdier skal regnes med, når man fastsætter værdien af virksomheden. Disse teoretiske værdier kan hverken virksomheder, revisorer eller andre beregne på forhånd, hvorfor man må vente og sætte lid til skatteembedsmændenes mavefornemmelser. 

Den usikkerhed gør det endnu mindre interessant for næste generation at overtage ansvaret, når de ikke ved, hvor stor en gæld, de risikerer at komme til at bære rundt på.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >