tirsdag 21. maj 2019 07:05

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen

ITD er stor tilhænger af den frie bevægelighed for personer, varer og serviceydelser i EU’s Indre Marked, og derfor hilser ITD som udgangspunkt statsminister Lars Løkke Rasmussens udspil om en mere intelligent og forbedret grænsekontrol velkommen.

Foto: Jacob Aban Kjerumgaard/Ritzau Scanpix 

 

- Vi lægger dog vægt på, at den frie bevægelighed med gods hen over de danske og europæiske grænser ikke må påvirkes negativt, og derfor hilser vi det velkomment, at man vil etablere en langt mere smart, intelligent og moderne it-kontrol ved grænserne, siger chef for ITD politisk afdeling, Jørn-Henrik Carstens.

 

Statsministeren udspil mandag den 20. maj 2019 indeholder forslag om en permanent og fleksibel kontrol ved de danske grænser i både ud- og indgående retning. Desuden foreslås der investeringer i et større millionbeløb til intelligent og smart teknologi, fx i form af droner, infrarøde kameraer og nummerpladescannere.

 

Netop i disse dage er der fokus på albanere, der på Esbjerg havn forsøger at bruge lastbiler og trailere for at komme illegalt til England. I den og andre sammenhænge er det derfor positivt, at Danmark nu vil investere i ny og intelligent teknologi for at sikre mod kriminalitet og illegal ind-/udvandring.

 

- Vi har i ITD set en del eksempler på chauffører og vognmænd, der, på trods af at have taget alle mulige sikkerhedsforanstaltninger i Danmark, ved ankomst til England må betale store bøder, når der alligevel er lykkedes udlændinge at komme uset med en lastbil over til England, siger Jørn-Henrik Carstens.

 

– Det er retssikkerhedsmæssigt helt urimeligt, når en chauffør har gjort, hvad han kan for at sikre sig, og så alligevel i henhold til engelsk ret skal bevise, at han ikke har haft noget med de illegale personer at gøre, tilføjer han.

SENESTE ITD NYT
torsdag 05. december 2019

Færdselsstyrelsen udsender en række faktaark om alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer

Færdselsstyrelsen er nu klar med de lovede faktaark. Materialet indeholder otte forskellige faktaark med eksempler på typiske alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer samt en guide til chauffører om kontrol af køretøjet/vogntoget forud for kørslen. I faktaarkene kan man se, hvornår en fejl og mangel efter Færdselsstyrelsens opfattelse vil være at anse som en alvorlig sikkerhedskritisk fejl og mangel og dermed være omfattet af det forhøjede bødeniveau.

Færdselsstyrelsen udsender en række faktaark om alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer >
tirsdag 03. december 2019

Strejker i Frankrig den 5. december 2019

Franske fagforeninger strejker torsdag den 5. december 2019, og det kan få betydning for transportbranchen.

Strejker i Frankrig den 5. december 2019 >
tirsdag 03. december 2019

Berlin indfører kørselsforbud for diesellastbiler på otte veje

Dieselkøretøjer ældre end euronorm 6 må ikke længere køre på udvalgte veje i Berlin.

Berlin indfører kørselsforbud for diesellastbiler på otte veje >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close