onsdag 02. oktober 2019 13:36

ITD: Finansloven kan blive dyr for mange transportvirksomheder

Den nye regering vil i sit første finanslovsudspil investere betragteligt i velfærd, og der er ikke meget at hente for transportvirksomhederne og for erhvervslivet generelt. Der er gode takter på klimaområdet og for erhvervsuddannelserne, men der er desværre også dyre regninger til virksomhederne, der jo ellers skal skabe den vækst, der nu og fremover skal finansiere velfærden, fastslår ITD. Særligt to områder rammer uhensigtsmæssigt: Øget arveafgift ved generationsskifte og øget bidrag til dækning af langtidssygemeldte medarbejdere.

Helt som ventet, vil den nye socialdemokratiske regering sende flere penge efter den borgernære velfærd. Det fremgår af det forslag til finanslov for 2020, som netop er fremlagt, og som bærer titlen ”Velfærd først”. I finanslovsudspillet vil regeringen løfte velfærden med op mod 5,4 milliarder kroner i 2020. Regeringen vil også sætte klima og miljø i front. Her afsættes 1 milliard kroner til ny grøn forskning for at nå i mål med de høje ambitioner på klimaområdet. Det nævnes specifikt, at den nødvendige omstilling af transportsektoren skal prioriteres, og at der skal gøres brug af hele paletten af værktøjer for at komme i mål. Desværre er der stadig kun fokus på den grønne omstilling af personbiler, og det er ikke nok, hvis man vil i mål med den historiske klimamålsætning.

- Det store fokus på klimaet og den grønne omstilling i finanslovsforslaget er enormt glædeligt, og med den socialdemokratiske regerings ambitiøse plan om at reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030, haster det med at finde bæredygtige løsninger. Transportområdet – og især den tunge vejgodstransport – udgør her en særlig udfordring, og derfor bør en væsentlig del af den grønne forskningsmilliard øremærkes denne. I ITD har vi konkret foreslået, at der nedsættes en særlig klimakommission for området, så der kan etableres en klar, politisk strategi for grøn vejgodstransport. Det synes vi stadig, man bør tænke ind, og vi bidrager gerne til arbejdet, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Finanslovsudspillet kommer i flere tilfælde til at koste dyrt for erhvervslivet. Regeringen vil hæve afgiften ved generationsskifte markant, og det vil i høj grad øge omkostningerne for de mange virksomheder, der står foran et sådant.

 

- Mange transportvirksomheder er familieejede og står foran et kommende generationsskifte. Med regeringens planer om at hæve afgiften på generationsskifte fra 6 til 15 procent kommer det til at koste virksomhederne dyrt. Her skal man tænke på, at det er penge, der allerede er betalt skat af én gang, og derfor er det på ingen måde rimeligt på den måde at flå virksomhederne igen, siger Carina Christensen.

Regeringen foreslår nu også, at virksomhedernes bidrag til dækning af langtidssygemeldte medarbejdere øges, så virksomhederne fremover skal betale for de første 40 af medarbejderens sygedage, hvor de i dag betaler for de første 30 dage.

 

- Det er efter vores opfattelse et uheldigt sted at hente finansiering til øget velfærd. Ud over at det er en voldsom stigning til de virksomheder, der rammes af sygdom, så kommer det heller ikke til at øge virksomhedernes incitament til at ansætte medarbejdere med højt sygefravær eller medarbejdere, som tidligere har været ramt af stress eller andet. Det øger presset på begge parter, og det er ikke konstruktivt for erhvervslivet, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Der er ingen konkrete vejinfrastrukturprojekter i finanslovsudspillet. Det kommer ikke som nogen overraskelse, da transportministeren allerede har meldt ud, at den nye regering vil starte forfra på de drøftelser om en langsigtet investeringsplan for infrastrukturen, som branchen længe har efterspurgt, og som der er hårdt brug for. Det bliver nu afgørende, at de forhandlinger snart bliver indledt, så trængselsudfordringerne kan imødegås, og så der bliver sat skub under den grønne omstilling af vejgodstransporten.

 

Glædeligt er det dog, at regeringen lægger op til at fjerne omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet og vil tilføre 168 millioner kroner årligt i perioden 2020-2023 til at videreføre kvalitetspuljen til erhvervsuddannelserne.

 

- Det er glædeligt, at der er fokus på erhvervsuddannelserne, det er der brug for. I transportsektoren er der allerede nu alvorlig mangel på faglært arbejdskraft, og det er en stor udfordring for erhvervet. Vi ser derfor gerne, at nogle af pengene målrettes transport- og logistikområdet, fastslår Carina Christensen.


Se regeringens forslag til finanslov her: https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2019/10/regeringen-saetter-velfaerd-foerst-i-groent-forslag-til-finanslov?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >