fredag 06. december 2019 10:16

ITD: Det er en bundløs opgave at hælde penge i PostNord

Kort før statens aftale om befordringspligt med PostNord Danmark udløber, er Folketinget blevet bedt om at forlænge aftalen med et halvt år og bevilge mere end 100 millioner kroner til endnu en midlertidig redningsplan, der forhindrer selskabet i at gå konkurs. Igen står det klart, at PostNord Danmark, trods de enorme økonomiske kapitalindsprøjtninger selskabet allerede har modtaget, ikke er i stand til at løbe rundt, og endnu engang sender regningen til skatteyderne og de private transport- og logistikvirksomheder. ITD sender en klage til EU-Kommissionen over denne yderligere statsstøtte.

ITD er stærkt kritisk overfor, at transportministeren nu vil give mere end 100 millioner kroner til PostNord til en forlængelse af befordringspligten. Det er statsstøtte, som skal godkendes af Kommissionen, og ITD vil nu have undersøgt, om beløbet er notificeret.  

- Det er helt uforståeligt, at transportministeren nu vil sende et trecifret millionbeløb til det skrantende PostNord. Det synes at være en bundløs opgave at hælde penge i PostNord. Det er mangel på rettidig omhu, at man ikke i tide har fået forhandlet en ny aftale om befordringspligten på plads, så man havde undgået at skulle sende en ny og alt for stor pose penge afsted. Dog er det glædeligt, at mange af Folketingets partier ikke bare ukritisk siger ja til dette forsøg på at luske yderligere statsstøtte til selskabet ind ad bagvejen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

I ITD og i transport- og logistikerhvervet har man længe ventet i både spænding og bekymring på, hvad den nye aftale om befordringspligten kommer til at indebære for de private transportvirksomheder.

 
- I ITD mener vi, at PostNord skal pålægges at lukke de underskudsgivende aktiviteter, som ligger uden for befordringspligten, helt ned. Vi mener samtidig, at befordringspligten skal reduceres til et minimum og ikke omfatte pakkeleveringer. Det giver ingen mening, at man lader en statslig aktør stå for udbringning af pakker, når de private aktører i dag kan levere en lige så god – og i mange tilfælde – langt bedre service på området. Derfor foreslår vi helt konkret, at man skærer helt ind til benet og reducerer befordringspligten til kun at dække enkeltstyksforsendelser af breve op til to kilo. Overlad pakkeleveringerne til de private transport- og logistikvirksomheder, foreslår Carina Christensen.

ITD indledte i 2017 en klagesag ved EU-Kommissionen over konkurrenceforvridende statsstøtte til PostNord Danmark i form af kapitaltilskud til befordringspligten, tilskud som følge af momsfritagelsen, en statsgaranti for tidligere tjenestemænd og krydssubsidiering samt en række yderligere kapitaltilskud (et fra februar 2017 på 1 milliard kroner og nye tilskud på cirka 3,5 milliarder svenske kroner). I maj 2018 traf Kommissionen en beslutning på alle klagepunkter (undtagen kapitaltilskuddene på cirka 3,5 milliarder) og godkendte statsstøtte til befordringspligten for 1,6 milliarder svenske kroner.  Samtidig indledte EU-Kommissionen i foråret en tilbundsgående undersøgelse af de resterende kapitaltilskud på 3,5 milliarder svenske kroner.

ITD sender nu en ny klage til EU-Kommissionen med henblik på at klage over, at beløbet til den videreførte befordringspligt ikke er blevet notificeret og indeholder ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte i strid med statsstøttereglerne.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >