fredag 29. marts 2019 12:49

ITD-appel til Europa-parlamentarikere: Få vejpakken stemt igennem nu

Det bliver et enormt stort tab for hele den europæiske vejgodstransport, hvis det ikke lykkes at få en vejpakke med nye fælles spilleregler, der sikrer fair og lige konkurrence, hvor reglerne fortolkes ens – og hvor de kan kontrollers og håndhæves effektivt.

Transportvirksomhederne har ventet på det i årevis, men selvom man er tættere på end nogensinde før, oplever erhvervet lige nu et stort svigt fra de ansvarlige politikere i Europa-Parlamentet.

 

- Den politiske proces, som vi i de sidste måneder har været vidne til i Europa-Parlamentet, har været fuldstændig uanstændig. Transportvirksomheder i hele Europa har ventet i årevis på vejpakken. Nu må og skal Europa-Parlamentet tage ansvaret på sig. Rådet landede jo på et godt og brugbart kompromis i december, og man kunne have forventet, at europaparlamentarikerne også havde evnet at finde de kompromisser, som nu engang er nødvendige i sådanne vigtige forhandlinger. I stedet for at få enderne til at mødes har det udviklet sig til et procedureshow, som ikke fører nogen vegne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Valget til Europa-Parlamentet nærmer sig med hastige skridt, så der må og skal handles her og nu. Næste mulighed er, når vejpakken kommer tilbage til Europa-Parlamentets transportudvalg i næste uge. Herefter skal vejpakken gerne tilbage til afstemning på plenarforsamlingen så hurtigt som muligt.

 

- I ITD appellerer vi særligt til alle danske medlemmer af Europa-Parlamentet om ikke at sidde på deres hænder nu. De må nu tage ansvaret på sig og gøre alt, hvad de kan for at påvirke deres grupper til, at der gennemføres en vejpakkeafstemning hurtigst muligt. Det siger sig selv, at vi selvfølgelig ikke skal have lovsjusk, men procedurerne må ikke misbruges til at forhindre, at vi nu får den vejpakke, som transporterhvervet har så hårdt brug for. De parlamentsmedlemmer, der tilsyneladende forsøger at benytte sig af denne metode, bør ikke slippe afsted med det, siger Carina Christensen.

 

Lykkes det ikke at få vejpakken igennem, frygter ITD, at den negative udvikling, hvor stadig flere lande indfører nationale særregler på transportområdet, fortsætter. Reglerne rammer de hundredtusindvis af lastbiler, der hver dag krydser grænserne i Europa, hårdt.

 

- Der er hårdt brug for nye EU-regler, der understøtter vores virksomheder og som stiller os stærkt i den internationale konkurrence. Det kræver klare, entydige regler i EU for alle virksomheder, så virksomhederne ved, hvilke regler de skal rette sig efter. Det kræver, at reglerne bliver fortolket ens i EU-landene. Endelig kræver det, at reglerne kan håndhæves, og – ikke mindst – at håndhævelsen sker effektivt. Særligt håndhævelse af reglerne er meget afgørende. Det nytter jo ikke noget at lave nye regler, hvis reglerne ikke kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Vi forventer som led i vejpakken, at digital myndighedskontrol i fremtiden vil bidrage til en mere effektiv håndhævelse i hele Europa, når man kan bruge data til at fange flest mulige ”sorte får” og samtidig mindske presset på de virksomheder, der har styr på tingene, afslutter Carina Christensen.

 

ITD følger sagen tæt.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >