onsdag 13. marts 2019 20:58

Glæde i E20-komiteen over udvidelse af E20 syd om Odense

Det glæder E20-komiteens formand, Carina Christensen, at regeringen og Dansk Folkeparti nu vil udvide E20 syd om Odense. Det har været en mærkesag for komiteen, hvis arbejde nu har båret frugt. Strækningen er den mest trafikerede strækning på E20, og problemerne bliver ikke mindre, når motorvejen på Vestfyn er udvidet, og når det bliver billigere at køre i bil over Storebælt.

84 procent af al personbiltrafik og 94 procent af al lastbiltrafik mellem Øst- og Vestdanmark kører på E20, og strækningen er hovedfærdselsåren i det danske motorvejsnet. Derfor glæder det formand for E20-komiteen, Carina Christensen, at regeringen og Dansk Folkeparti i deres infrastrukturplan har fundet penge til at udvide E20 syd om Odense.

 

- Vi har længe kunne se frem til en meget alvorlig flaskehals i infrastrukturen på tværs af Danmark, hvis der ikke blev gjort noget ved problemet med lange køer på strækningen syd om Odense. Derfor er det også ekstremt dejligt, at der nu er fundet penge til udvidelsen af E20-strækningen syd om Odense snart, og der skal lyde stor ros til regeringen og Dansk Folkeparti, siger hun.

 

Udvidelsen af den fynske motorvej syd om Odense skal efter planen begynde i 2021. Aftaleparterne er enige om at afsætte 1,09 milliarder kroner til udvidelsen fra afkørsel 53 Odense V til og med ny afkørsel 50 Hjallese fra fire til seks spor. 

 

- Det er ekstra glædeligt, at arbejdet skal gå i gang lige så snart, motorvejen på Vestfyn er udvidet fra 4 til 6 spor i 2021, for det er sund fornuft, at når gravemaskiner, asfaltmaskiner og lastbiler er færdige med udvidelsen af motorvejen på Vestfyn, så fortsætter de direkte til etapen syd om Odense, siger Carina Christensen.

 

I september 2017 nåede regeringen og Dansk Folkeparti til enighed om udvidelsen af en del af den Vestfynske motorvej fra Odense V til Nr. Aaby. Selve anlægsarbejdet er planlagt til at begynde i sommeren 2019, og efter planen skal hele strækningen være klar senest i december 2022.

 

Med en nye plan for strækningen syd om Odense, så har E20-komiteen opnået meget af det, den var sat i verden for.

 

- Det er rigtig dejligt at se, at vores arbejde og argumenter har påvirket politikerne til at træffe beslutningen om at afhjælpe trængslen på den fynske motorvej, der har været til stor gene for en glidende trafik på tværs af Danmark. Og selv om en stor del af E20-komiteens arbejde har båret frugt, så er det ikke sikkert, at arbejdet er helt tilendebragt, for vi skal stadig sikre os, at de planlagte udvidelser også kommer til at ske til tiden, siger Carina Christensen.

 

 

Foto: Peter Rahbæk Juel, borgmester Odense Kommune (tv) og E20-komiteens formand, Carina Christensen, fotograferet sammen med Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, ved et møde på Christiansborg i 2018 om E20-problematikken.

 

 

E20 Komiteens sammensætning:

Carina Christensen (formand), direktør ITD

Søren Steen Andersen, borgmester Assens Kommune

Michael Svane, branchedirektør DI Transport

Johannes Lundsfryd, borgmester Middelfart Kommune

Claus Jensen, formand CO-industri                                                                      

Peter Rahbæk Juel, borgmester Odense Kommune

Jesper Arkil, direktør Arkil Holding A/S                                                                   

Kenneth Muhs, borgmester Nyborg Kommune

Keld Højgaard Kristensen, transport manager Arla Foods                                                                             

Jacob Bjerregaard, borgmester Fredericia Kommune

Torben Block Nielsen, direktør Spæncom                                                                               

Stephanie Lohse, regionsformand i Region Syddanmark

Poul Henrik Schou, direktør Poul Schou A/S                                                                           

Ib Andersen, direktør Alex Andersen Ølund A/S                                                       

Carsten Hyldborg Jensen, direktør Fynbus                                                                                                                                         

Per Christensen, forbundsformand 3F

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >