onsdag 13. marts 2019 20:58

Glæde i E20-komiteen over udvidelse af E20 syd om Odense

Det glæder E20-komiteens formand, Carina Christensen, at regeringen og Dansk Folkeparti nu vil udvide E20 syd om Odense. Det har været en mærkesag for komiteen, hvis arbejde nu har båret frugt. Strækningen er den mest trafikerede strækning på E20, og problemerne bliver ikke mindre, når motorvejen på Vestfyn er udvidet, og når det bliver billigere at køre i bil over Storebælt.

84 procent af al personbiltrafik og 94 procent af al lastbiltrafik mellem Øst- og Vestdanmark kører på E20, og strækningen er hovedfærdselsåren i det danske motorvejsnet. Derfor glæder det formand for E20-komiteen, Carina Christensen, at regeringen og Dansk Folkeparti i deres infrastrukturplan har fundet penge til at udvide E20 syd om Odense.

 

- Vi har længe kunne se frem til en meget alvorlig flaskehals i infrastrukturen på tværs af Danmark, hvis der ikke blev gjort noget ved problemet med lange køer på strækningen syd om Odense. Derfor er det også ekstremt dejligt, at der nu er fundet penge til udvidelsen af E20-strækningen syd om Odense snart, og der skal lyde stor ros til regeringen og Dansk Folkeparti, siger hun.

 

Udvidelsen af den fynske motorvej syd om Odense skal efter planen begynde i 2021. Aftaleparterne er enige om at afsætte 1,09 milliarder kroner til udvidelsen fra afkørsel 53 Odense V til og med ny afkørsel 50 Hjallese fra fire til seks spor. 

 

- Det er ekstra glædeligt, at arbejdet skal gå i gang lige så snart, motorvejen på Vestfyn er udvidet fra 4 til 6 spor i 2021, for det er sund fornuft, at når gravemaskiner, asfaltmaskiner og lastbiler er færdige med udvidelsen af motorvejen på Vestfyn, så fortsætter de direkte til etapen syd om Odense, siger Carina Christensen.

 

I september 2017 nåede regeringen og Dansk Folkeparti til enighed om udvidelsen af en del af den Vestfynske motorvej fra Odense V til Nr. Aaby. Selve anlægsarbejdet er planlagt til at begynde i sommeren 2019, og efter planen skal hele strækningen være klar senest i december 2022.

 

Med en nye plan for strækningen syd om Odense, så har E20-komiteen opnået meget af det, den var sat i verden for.

 

- Det er rigtig dejligt at se, at vores arbejde og argumenter har påvirket politikerne til at træffe beslutningen om at afhjælpe trængslen på den fynske motorvej, der har været til stor gene for en glidende trafik på tværs af Danmark. Og selv om en stor del af E20-komiteens arbejde har båret frugt, så er det ikke sikkert, at arbejdet er helt tilendebragt, for vi skal stadig sikre os, at de planlagte udvidelser også kommer til at ske til tiden, siger Carina Christensen.

 

 

Foto: Peter Rahbæk Juel, borgmester Odense Kommune (tv) og E20-komiteens formand, Carina Christensen, fotograferet sammen med Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, ved et møde på Christiansborg i 2018 om E20-problematikken.

 

 

E20 Komiteens sammensætning:

Carina Christensen (formand), direktør ITD

Søren Steen Andersen, borgmester Assens Kommune

Michael Svane, branchedirektør DI Transport

Johannes Lundsfryd, borgmester Middelfart Kommune

Claus Jensen, formand CO-industri                                                                      

Peter Rahbæk Juel, borgmester Odense Kommune

Jesper Arkil, direktør Arkil Holding A/S                                                                   

Kenneth Muhs, borgmester Nyborg Kommune

Keld Højgaard Kristensen, transport manager Arla Foods                                                                             

Jacob Bjerregaard, borgmester Fredericia Kommune

Torben Block Nielsen, direktør Spæncom                                                                               

Stephanie Lohse, regionsformand i Region Syddanmark

Poul Henrik Schou, direktør Poul Schou A/S                                                                           

Ib Andersen, direktør Alex Andersen Ølund A/S                                                       

Carsten Hyldborg Jensen, direktør Fynbus                                                                                                                                         

Per Christensen, forbundsformand 3F

SENESTE ITD NYT
torsdag 23. maj 2019

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil

Det er både Europas og vejgodstransportens fremtid, der er på spil, når danskerne skal til valg på søndag. Vi har brug for politikere i EU, der både kæmper for fair og lige konkurrence og som samtidig reelt er optaget af at sikre, at reglerne og lovgivningen fra EU kan kontrolleres og håndhæves effektivt. På søndag den 26. maj 2019 skal vi vælge de politikere, der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet de kommende fem år, og ITD opfordrer alle sine medlemmer til at stemme på en stærk dansk transportstemme.

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil >
torsdag 23. maj 2019

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, vil efter valget genåbne VKLA-regeringens infrastrukturudspil for at få bedre balance mellem veje og tog. Det kan betyde langt færre investeringer i veje, og det er en meget forket vej at gå, mener ITD, som længe har gjort opmærksom på behovet for massive investeringer i vejnettet.

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje >
tirsdag 21. maj 2019

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen

ITD er stor tilhænger af den frie bevægelighed for personer, varer og serviceydelser i EU’s Indre Marked, og derfor hilser ITD som udgangspunkt statsminister Lars Løkke Rasmussens udspil om en mere intelligent og forbedret grænsekontrol velkommen.

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close