onsdag 27. marts 2019 15:10

Afstemning om vejpakken er aflyst

Europa-Parlamentets formand, Antonio Tajani, har aflyst den afstemning om vejpakken, der skulle have fundet sted i dag kl. 12. Årsagen til aflysningen er, at der er stillet omkring 1500 ændringsforslag til vejpakken, og på den baggrund har formanden vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at gennemføre den. Formandens beslutning kan være forståelig for at undgå lovsjusk, men ITD appellerer nu til, at transportudvalget får styr på situationen, så forhandlingerne kan nå en afslutning.

Omkring 1500 ændringsforslag til vejpakken har fået Europa-Parlamentets formand, Antonio Tajani, til at aflyse dagens afstemning om den europæiske vejpakke, der skal sikre fair og lige konkurrence i den europæiske transportsektor. Han har nu sendt behandlingen af forslagene tilbage til Europa-Parlamentets transportudvalg, TRAN, hvor medlemmerne er blevet bedt om at få styr på de mange forslag, inden vejpakken på ny kan sendes til afstemning i Parlamentet.

- Vi havde set meget frem til afstemningen, men i lyset af situationen og de kaotisk mange ændringsforslag, er det forståeligt, at Antonio Tajani vælger at udskyde den. Var afstemningen blevet gennemført kunne det have resulteret i lovsjusk og et kaotisk og usammenhængende resultat, som ingen i det europæiske transporterhverv kan være tjent med, siger Emma Hadrovic, ITD’s poliske konsulent i Bruxelles.

Vejpakken har været flere år undervejs i EU-systemet, og det er særligt forslagene om udstationering, køre- og hviletid, den digitale tachograf og cabotage, der har trukket forløbet i langdrag. Disse områder har stor betydning for transporterhvervet, og derfor er det vigtigt, at EU’s transportudvalg nu tager arbejdet seriøst, så transportvirksomhederne snart kan få vished om, hvad der kommer til at ske.

- Timeglasset er ved at rinde ud i forhold til at lande et vejpakkeresultat. Arbejdet skal dog gøres ordentligt, og hastværk uden styr på indholdet er ikke anstændigt overfor transporterhvervet, som jo skal leve med de nye regler i mange år fremover. Nu må parlamentarikerne gøre et sidste forsøg på at sætte sig grundigt ind i indholdet, så vi meget hurtigt kan komme til en afstemning, der sikrer et bæredygtigt og fremtidssikret resultat, slutter Emma Hadrovic.

Det er endnu uvist, hvornår vejpakken igen kommer til afstemning. ITD følger sagen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >