mandag 04. juni 2018 20:56

Vigtigt afstemningsresultat giver stor opbakning til ITD´s position på udstationering

Europa-Parlamentets transportudvalg har med overbevisende flertal indstillet, at international transport ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet samt at cabotage og kombineret transport skal være omfattet af udstationering fra dag 1. De europæiske transportpolitikere ligger dermed helt på linje med ITD forud for den kommende afstemning i Europa-Parlamentet og de efterfølgende trilogforhandlinger.

Som led i de igangværende forhandlinger om EU's vejpakke har Europa-Parlamentets transportudvalg mandag den 4. juni 2018 stemt om første del af vejpakken, hvor de helt centrale punkter var udstationeringsdirektivets anvendelsesområde på henholdsvis internationale transporter, cabotage og kombineret transport. Fronterne var trukket skarpt op under det ekstraordinære transportudvalgsmøde i Europa-Parlamentet i Bruxelles, hvor et flertal blandt de europæiske transportpolitikere stemte for at internationale transporter ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet samt at udstationeringsreglerne skal gælde fra dag ét på cabotage og det nationale vejben af en kombineret transport.

 

- Det er politikere med stor indsigt i området, der nu har talt - og de udviser med afstemningsresultatet stor forståelse for de mange praktiske udfordringer, der er forbundet med at anvende udstationeringsdirektivet på vejtransportområdet. Derfor tilpasser de sig også vejgodstransportsektorens behov og peger på en løsning, der er gavnlig for alle – både nationalt og internationalt. I ITD glæder vi os over, at de europiske transportpolitikere nu har demonstreret deres opbakning til ITD’s udstationeringsmodel; hvor udstationeringsreglerne skal gælde cabotage og det nationale vejben i en kombineret transport fra dag ét, mens alle internationale transporter undtages fra udstationeringsdirektivets anvendelse, siger ITD’s politiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

 

Næste skridt er afstemningen i Europa-Parlamentets plenarmøde inden sommerferien, hvorefter Europa-Parlamentarikerne forventes at være klar til at indgå i de såkaldte trilogforhandlinger. Her samles Kommissionen, ministerrådet og Europa-Parlamentet til fælles forhandling og afdækning af kompromisløsninger.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >