onsdag 13. juni 2018 14:09

Nyt udvalg skal øge fremkommeligheden og nedbringe trængslen i hovedstadsområdet

Et fremkommelighedsudvalg for Hovedstadsområdet skal nu se på løsninger til at nedbringe køer og trængsel på de gennemgående veje og trafikkorridorer i hovedstadsområdet. Udvalget skal arbejde på tværs af kommunegrænserne og have særligt fokus på optimering af trafiksignalerne. ITD glæder sig over initiativet og ser frem til anbefalingerne fra udvalget.

Transportminister Ole Birk Olesen vil trængsel og køer på de store indfaldsårer til og i hovedstaden til livs og har derfor nedsat et udvalg, der skal komme med anbefalinger til initiativer, der optimerer fremkommeligheden. Udvalget skal særligt se på, hvordan der kan skabes bedre sammenhæng mellem trafiksignalerne, samt hvordan disse kan optimeres. Det er et fornuftig tiltag med en veldokumenteret effekt, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

- Trafiksignaler er krumtappen i afviklingen af trafikken i byerne, og vi ved, at en effektiv regulering og samkøring af signalerne, så der dannes grønne bølger, er et effektivt redskab til at dæmme op for trængsel og stillestående trafik. Det reducerer vente- og spildtid, ligesom bilernes energiforbrug mindskes, når der ikke skal startes og accelereres så ofte efter stop for rødt lys.


Fremkommelighedsudvalget skal arbejde på tværs af de statslige og kommunale trafikgrænser og består af Vejdirektoratet, politiet, Movia samt København og de omkringliggende kommuner.


-  Det giver rigtig god mening, at myndigheder og kommuner samarbejder konstruktivt om at afvikle trafikken hensigtsmæssigt over kommunegrænserne. Et tværkommunalt samarbejde forebygger individuelle trafikløsninger, der blot flytter trængselsproblemerne til nabokommunen. Hvis trafikpropperne skal opløses, er kommuner og myndigheder nødt til at ensarte og regulere trafiksignalerne, så trafikken kommer til at glide, og her er man nødt til at se på helheden og ikke eventuelle særinteresser, fastslår Anders Jessen.


Anders Jessen forventer, at udvalget i fornødent omfang inddrager alle trafikanters rolle i arbejdet for fremkommelighed, herunder også den vigtige erhvervstrafik.


De endelige anbefalinger fra Fremkommelighedsudvalget ventes at blive overleveret til transportministeren i januar 2019.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >