mandag 22. januar 2018 12:30

Kære Brian Mikkelsen: Følg søfartsplanen op med en vækstplan for vejgodstransporten

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har netop præsenteret en ambitiøs vækstplan, som skal udvikle den maritime sektor. Nu opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, erhvervsministeren til også at nedsætte et vækstteam for vejgodstransporten.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har netop præsenteret en ny vækstplan, som med 36 konkrete initiativer skal gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter. Det er et godt initiativ, og ITD ønsker Det Blå Danmark vind i sejlene.


Men, hvorfor ikke sætte gang i hjulene til lands og nedsætte et vækstteam for vejgodstransporten, som også rummer et betydeligt potentiale for vækst og udvikling, siger Mads Røddik Christensen, chefkonsulent i ITD.

 

- Danmark er en stærk international spiller på vejgodsområdet, og danske virksomheder er blandt de førende i verden. Potentialet for vækst er endnu større, hvis vi forstår at gribe mulighederne og ruste branchen til fremtiden. Jeg vil derfor gerne opfordre erhvervsministeren til hurtigst muligt at få nedsat et vækstteam for vejgodstransporten, så vi ikke forpasser muligheden, siger han.

 

Særligt digitalisering, innovation og ny teknologi bør der sættes fokus på, for området udgør et stort potentiale for fremtidig vækst.

 

- Den digitale udvikling i vejgodstransportsektoren går stærkt, og vi står med et enormt uopdyrket potentiale, som bør gribes. Lige som på søfartsområdet bør transportbranchen gøres til et førende laboratorium for eksempelvis tests af nye miljø- og klimavenlige transportteknologier og digitale systemer, som minimerer de administrative byrder for branchen, fortsætter Mads Røddik Christensen.
Transportvirksomhederne opererer i dag på et marked, der er præget af benhård international konkurrence og stor usikkerhed. Derfor er det vigtigt, at der bliver sat fokus på de fremtidige udfordringer.

 

- Konkurrencen for vejgodstransporten intensiveres i øjeblikket. Hvis branchen skal stå distancen, og vi skal beholde virksomhederne i Danmark, er det af enorm betydning, at vi får kortlagt de udfordringer og barrierer, der er, og på den baggrund får udarbejdet nogle helt konkrete anbefalinger, som kan sikre væksten for transporterhvervet fremadrettet, slutter Mads Røddik Christensen.

 

Vejgodserhvervene er med til at skabe arbejdspladser i hele Danmark. Men allerede nu har branchen udfordringer med at skaffe chauffører nok til at dække behovet. Derfor bør også områder som uddannelse, forskning, innovation og attraktive rammevilkår tænkes ind i en fremtidig vækstplan. På den måde sikrer vi væksten både til lands og til vands.

 

Foto: Colourbox.dk

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >