torsdag 07. juni 2018 14:24

ITD: Lovende møde om reglerne for særtransporter

Møde i Færdselsstyrelsen vedrørende særtransportbekendtgørelsen lover godt nyt for transportørerne. Færdselsstyrelsen vil nu gennemgå bekendtgørelsen igen og ved revision sikre, at der bliver rettet op på de uhensigtsmæssigheder, som Rigspolitiets skærpede tolkning har medført. ITD vil gerne rose styrelsen for at lytte til branchen.

Efter massiv kritik fra ITD og andre transportorganisationer har Færdselsstyrelsen på et møde med branchen i dag tilkendegivet, at man vil løbe bekendtgørelsen for særtransporter grundigt igennem med henblik på at få rettet op på de skævheder, som en ny skærpet tolkning fra Rigspolitiet har medført. Samtidig vil Færdselsstyrelsen give bekendtgørelsen et generelt tjek for at sikre, at den er opdateret i forhold til udviklingen i branchen.

Færdselsstyrelsen forsøgte i første omgang at imødekomme branchens udfordringer ved at udsende en vejledning og i kølvandet på vejledningen et notat om en midlertidig løsning for bredt og fladt gods. Men i erkendelse af, at udfordringerne er så omfattende, at de kræver revision af særtransportbekendtgørelsen, indkaldte styrelsen til et møde for at drøfte behovene i branchen.

-      Vi vil gerne kvittere for, at Færdselsstyrelsen har lyttet til branchen. Vi har gjort opmærksom på, at Rigspolitiets skærpede tolkning vil medføre store gener for alle i trafikken. Først og fremmest er der hensynet til trafiksikkerheden, hvor den skærpede tolkning vil medføre langt flere særtransporter på vejene. Det er på ingen måde hensigtsmæssigt i forhold til sikkerheden, og det er heller ikke hensigtsmæssigt i forhold til miljøet og trængslen på vejene, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Ud over hensynet til trafiksikkerheden, miljøet og trængslen er der også en lang række andre uhensigtsmæssigheder ved en mangedobling af særtransporter på vejene.

-      Transportbranchen vil ikke umiddelbart kunne leve op til den tolkning af særtransportbekendtgørelsen, som der blev lagt op til. En lang række af transporterne vil slet ikke kunne gennemføres på grund af mangel på specialkøretøjer, og det vil blive uforholdsmæssigt dyrt for alle led i kæden, der har behov for særtransport. Det vil ramme industrien, erhvervslivet og eksporten hårdt, og derfor glæder vi os også over, at der nu bliver mulighed for at få gennemtrawlet bekendtgørelsen grundigt og få den justeret. Det er vigtigt at sikre, at bekendtgørelsen prioriterer sikkerheden, men samtidig er balanceret, så den understøtter effektive særtransporter til gavn for miljøet, trængslen og virksomhederne, fastslår Jørn-Henrik Carstens.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >