onsdag 13. juni 2018 10:15

ITD hilser EU-Kommissionens forslag om mere trafiksikkerhed velkommen

Blandt EU-Kommissionens otte udspil i vejpakkens del 3, der blev fremlagt i slutningen af maj 2018, hører også forslag til at øge trafiksikkerheden på de europæiske veje. Derudover skal EU-landene også blive endnu bedre til at udveksle erfaring og viden om trafiksikkerhed med hinanden.

Et større fokus på at beskytte de bløde trafikanter er med i EU-Kommissionens forslag om større trafiksikkerhed i vejpakkens del 3.

 

- Trafiksikkerhed står højt på vores politiske dagsorden, og det er et emne, som vi og vore medlemmer konstant beskæftiger sig med. Jeg glæder mig over, at der på europæisk niveau ER sket et fald i antallet af alvorlige uheld i trafikken, herunder med lastbiler. Men ulykkestallene i EU viser også, at den positive udvikling er stagneret de seneste år, og som bekendt er én ulykke jo en for meget. Vi er derfor tilfredse med, at EU-Kommissionen fremlægger nye forslag til yderligere sikring af trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

 

Kommissionen foreslår endvidere, at det europæiske vejnet i højere grad end hidtil bedømmes ud fra de risici, der er ved en given vej. Det bør ske ved, at vejnettet inddeles i tre risikoklasser, afhængig af vejenes sikkerhedsniveau. Herefter bør veje, hvor der sker relativt mange trafikulykker, ligge højest på listen over vejanlæg, der eventuelt skal bygges om eller på anden måde forbedres.


Hvert enkelt EU-land pålægges desuden at etablere ét fælles nationalt vejsikkerhedssystem for på den måde at gennemføre ensartede og enkle administrative procedurer i landene.

- Set fra ITD’s side konstaterer vi med tilfredshed, at vi i Danmark er rigtig godt med på dette område. Mange af de forslag, der er lagt frem, er i vid udstrækning allerede opfyldt af de danske vejmyndigheder, og det gælder såvel statsligt som kommunalt. Jeg betragter derfor også mere det foreliggende forslag som et udtryk for, at EU ønsker at sikrer en høj ensartet trafikinfrastruktur over hele EU, hvorefter alle veje, uanset om de er i Grækenland, Danmark eller Irland skal opfylde ret strenge krav til bygning og vedligehold af vejinfrastrukturen for på den måde at sikre en høj trafiksikkerhed, siger Anders Jessen.


Enkle procedurer for vejnet

Desuden foreslås der indført mere enkle procedurer ved projektering og anlæg af det såkaldte transeuropæiske vejnet, også kaldet TEN-T. Det består af de helt overordnede EU-vejforbindelser, som er med til at binde EU-landene økonomisk sammen. Efter planerne står det samlede TEN-T-net klar i 2030, og i Danmark er den faste forbindelse over Femern Bælt et eksempel på et TEN-T-støttet projekt.


Kommissionen gør med sit forslag om forenkling af TEN-T-vejnettet særligt opmærksom på, at der historisk set har været mange tilfælde, hvor det har taget for lang tid at etablere disse veje. Kommissionen vil med forslaget sikre, at der ikke går så lang tid fra plan til færdigt anlæg.


Forslagene om trafiksikkerhed og TEN-T kan læses på disse link:

Vejinfrastruktursikkerhed:

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/com-2018-274_en


Forslag om forenkling af TEN-T–reglerne:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A277%3AFIN

 

SENESTE ITD NYT
fredag 17. august 2018

33 percent of the transport companies search unsuccessfully for employees

In July 2018 every third transport and logistics company experienced reductions in production due to lack of manpower. ITD urges job centres and training providers to submit unemployed and young students in further education to the transport industry.

33 percent of the transport companies search unsuccessfully for employees >
onsdag 15. august 2018

Omkørsel på grund af broulykken i Genova

Se omkørselsanbefalinger i forbindelse med spærringen af motorvej A10 ved Genova.

Omkørsel på grund af broulykken i Genova >
onsdag 15. august 2018

ITD drøfter unfair konkurrenceudsættelse med energi-, forsynings- og klimaministeren

ITD drøftede i dag den alvorlige situation med unfair konkurrenceudsættelse fra de kommunale affaldsselskaber med energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt. Københavns Kommune hjemtog denne sommer affaldsindsamlingen og hældte de private virksomheder af brættet i et forsøg på at redde den skrantende økonomi i Amager Bakke, og ITD påpeger, at det er endnu et eksempel på, at reglerne på området bør revideres.

ITD drøfter unfair konkurrenceudsættelse med energi-, forsynings- og klimaministeren >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close