onsdag 21. november 2018 15:07

ITD har sendt klage over kapitalindskud til PostNord Logistics

ITD beder nu EU-Kommissionen om at vurdere lovligheden af kapitalindskud til PostNord Logistics. ITD har netop sendt en klage afsted til Kommissionen, fordi ITD mener, at kapitalindskuddet til det underskudgivende selskab er ulovlig statsstøtte, der strider mod EU’s regler.

Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og pallegods, og selskabet er i direkte konkurrence med private virksomheder, der udfører samme ydelser. Efter flere år med underskud led PostNord Logistics i seneste regnskabsår et tab på 91 mio. kr. og tabte dermed hele aktiekapitalen. Og det er ikke første gang, at selskabet har tabt hele aktiekapitalen, da selskabet allerede i 2013 tabte sin aktiekapital. Ikke desto mindre har moderselskabet, PostNord Group, i forbindelse med 2017-årsregnskabet meldt ud, at man vil løse driftsproblemerne med kapitalindskud til PostNord Logistics. PostNord Group mener selv, at kapitalindskuddet gives på markedsvilkår og derfor ikke indeholder statsstøtte.

 

Den løsning klager ITD nu over til EU-Kommissionen.

 

- PostNord Logistics har ikke kun klaret sig så dårligt i det seneste regnskabsår, men i flere år, og derfor vil et kapitalindskud – efter vores mening – ikke blive givet på markedsvilkår. Et kapitalindskud fra PostNord Group til datterselskabet vil derfor give PostNord Logistics en stor fordel og kunstigt holde selskabet i live på det private stykgodsmarked, hvor der er stor konkurrence, og hvor kapitalindskuddet blandt andet vil ramme ITD-medlemsvirksomheder, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Den anden væsentlige del i klagen over kapitalindskuddet til PostNord Logistics handler om, at selvom det er PostNord, som tildeler kapitaltilskuddet, så er det ejerne, som har besluttet det. Dermed indeholder kapitaltilskuddet statsstøtte.

 

- PostNord Groups kapitalindskud til PostNord Logistics er for os ulovlig statsstøtte. For selv om pengene på papiret findes i PostNord Group, så er der tale om et statsejet selskab, som staten styrer indefra, og derfor kan man også sige, at der bliver tale om ulovlig statsstøtte i form af kapitaltilskud, siger Carina Christensen.

 

ITD følger sagen tæt. EU-Kommission vil nu vurdere klagen, og ITD kommer sandsynligvis med yderligere information i løbet af den tid, sagen bliver undersøgt af Kommissionen. Kommissionens undersøgelse skal munde ud i en beslutning, og når den kommer, afgør ITD, om man ser behov for at rejse en statsstøttesag ved EU-Domstolen.   

SENESTE ITD NYT
onsdag 20. februar 2019

ITD: Nye CO2-krav til lastbiler vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner

Som led i at fremme den grønne omstilling i transportsektoren er EU-landene og Europa-Parlamentet blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til udledningen af CO2 i nye lastbiler. Aftalen er et vigtigt led i bestræbelserne på at mindske emissionerne fra transportsektoren, mener brancheorganisationen ITD.

ITD: Nye CO2-krav til lastbiler vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner >
onsdag 20. februar 2019

ITD bliver eneejer af VIALTIS SARL

I 2012 købte ITD Holding 80 procent af aktiekapitalen i VIALTIS SARL, og nu er de resterende 20 procent af aktierne også købt.

ITD bliver eneejer af VIALTIS SARL >
tirsdag 19. februar 2019

Færdselsstyrelsen har lavet et faktaark om varebilskrav

Den 1. juli 2019 træder de nye regler for varebiler i kraft. Færdselsstyrelsen har udarbejdet et faktaark, som kort skitserer de nye krav til både varebilsvognmænd og -chauffører.

Færdselsstyrelsen har lavet et faktaark om varebilskrav >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close